حمل و نقل بین المللی

به سایت شرکت الیت آریا جم ارائه دهنده خدمات حمل و نقل بین المللی خوش آمدید.جهت کسب اطلاعات در مورد حمل و نقل بین المللی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

حمل و نقل بین المللی چیست

حمل و نقل بین المللی را در یک معنای کلی می­توان انتقال دادن مسافر و یا کالا از کشوری به کشور دیگر نام نهاد. این فرایند امکان دارد به شیوه های مختلفی چون انتقال از راه زمینی( که خود دو شیوه نقل و انتقال ریلی و جاده ای را در بر می­گیرد)انتقال از راه دریایی و در نهایت انتقال از راه هوایی را شامل می­شود.

در دنیای امروز،صنعت حمل و نقل و تسهیم، نقش پر رنگی در تجارت بین المللی دارد. در این میان شرکت هایی موفق خواهند بود که روش صحیح و مقرون به صرفه ای را برای حمل بین المللی بار انتخاب کنند.

وجود عوامل مهمی چون نوع کالا، نیازمندی تجاری و کشور مقصد در تصمیم گیری شرکت ها جهت انتخاب روش حمل و نقل تاثیر می­گذارد.

بطور کل 4 روش اصلی برای حمل و نقل بین المللی وجود دارد.حمل و نقل هوایی، حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل از طریق راه آهن و حمل و نقل دریایی. این 4 طریق روش هایی هستند برای واردات و صادرات که بسته به نوع کالا، حجم، کشور مقصد،اهمیت تجاری کالا و… انتخاب می­شوند.

از دیگر خدمات الیت آریا می توان به حمل و نقل هوایی و… اشاره  کرد.

انواع حمل و نقل بین المللی

همانطور که گفته شد 4 روش عمده برای حمل و نقل بین المللی وجود دارد که اگر بخواهیم روش حمل و نقل ریلی را هم به آن بیفزایم بطور کل 5 روش عمده را در بر می­گیرد. در اینجا به معرفی هر یک از این روش های حمل و نقل می­پردازیم:

حمل و نقل زمینی

این روش از حمل و نقل که معمولا بیش از روش های دیگر مورد استفاده قرار می­گیرد را می­توان در 2 حوزه عمده دسته بندی کرد:

الف:ترانزیت و حمل و نقل کالا در درون مرز های یک کشور که به آن حمل و نقل داخلی می­گویند.

ب:حمل و نقل کالا بین دو یا چند کشور که آن را حمل و نقل بین المللی می­نامند.

در اینجا قصد معرفی حمل و نقل در حوزه بین المللی را داریم. این روش از حمل و نقل به مانند دیگر روش ها در 3 بخش عمده زیر ساختی،نوع وسایل نقلیه و شیوه بهره برداری طبقه بندی می­شوند.

در این روش از حمل و نقل که با نام حمل و نقل جاده ای نیز شناخته می­شود ترافیک جاده ای و وضعیت آب و هوایی نقش تعیین کننده ای در دقت حمل و نقل، سرعت و امنیت آن دارد. علاوه بر این مسائلی چون عوارض جاده ای،مالیات بر سوخت و امور مالیاتی دیگر در حمل نقل از طریق بزرگراه­ها اموری هستند که سیاست های کنترل سیستم حمل و نقل را بر عهده دارند.

دانستن این نکته ضرورت دارد که در این سیستم از حمل و نقل به مانند فرایند های دیگر حمل کالا «بارنامه» صادر می­شود.

حمل و نقل جاده ای

یکی از قدیمی ترین روش های باربری بین المللی که در بسیاری از مواقع از لحاظ سرعت و قیمت بسیار مناسب می­باشد، حمل و نقل جاده­ای است که برای بسیاری از بارها این روش مناسبت ترین روش حمل و نقل محسوب می­شود.

این روش از حمل و نقل با آمار روزانه 10 میلیون تُن و 600 میلیون تُن در سال نقش بسیار پر رنگی در شیوه های مختلف باربری بین المللی و داخلی دارد.

یک نکته مهم در مورد حمل و نقل جاده ای این است که دولت بطور کل هیچ مداخله ای در سرمایه گذاری و مسائل اقتصادی این حوزه ندارد و نقش آن تنها محدود می­شود به سیاست گذاری ها، برنامه ریزی ها  و نظارت های کلان که این مهم بر عهده سازمان راه داری و حمل و نقل جاده ای است.

حمل و نقل ریلی( راه آهن)

خطوط راه آهن و حمل و نقل ریلی نقش چندان پر رنگی در باربری بین المللی ندارند ما می­توان در حمل و نقل عمومی از مزایای آن استفاده کرد. در اینجا، توسعه خطوط ریلی نقش بسزایی در گشترش این روش از حمل و نقل دارد. در کشور هایی که خطوط ریلی توسعه یافته ای دارند ، صادرات و واردات از طریق خطوط راه آهن بسیار بیشتر است.

حمل و نقل دریایی

چیزی حدود 90 درصد از تجارت بین الملل و حمل بار بین المللی از طریق راه های دریایی انجام می­شود. به لحاظ حجم چیزی حدود 6 میلیون تن از انواع کالاها را از طریق راه های آبی جابجا می کنند که یک سوم آن مربوط به کالاهای نفتی و مابقی نیز کالا های فله را تشکیل می­دهد.

چیزی حدود 90 درصد از تجارت بین الملل و حمل بار بین المللی از طریق راه های دریایی انجام می­شود. به لحاظ حجم چیزی حدود 6 میلیون تن از انواع کالاها را از طریق راه های آبی جابجا می کنند که یک سوم آن مربوط به کالاهای نفتی و مابقی نیز کالا های فله را تشکیل می­دهد.

حمل و نقل دریایی از عناصر تعیین کننده واثر کذار در رشد و توسعه تجارت بین الملل و تامین نیاز های بازار های جهانی به مواد خام و نفتی و کالاهای دیگر خواهد بود.

این روش حمل نقل همچنین یکی از گران ترین روش های حمل و نقل محسوب می­شود که قسمت قابل توجهی از هزینه تمام شده کالا را در بر می­گیرد.

 

حمل و نقل هوایی

از قابل اتکا ترین و مطمئن ترین روش های حمل نقل، استفاده از حمل و نقل هوایی می­باشد.

در عصر کنونی که زمان یکی از مهمترین فاکتور های تجارت در عرصه بین المللی محسوب می­شود استفاده از روش حمل و نقل هوایی بسیار تعیین کننده است.

معمولا از روش حمل و نقل هوایی برای انتقال کالاهایی استفاده می­شود که باید خیلی سریع به مقصد برسند.

کالاهایی چون محصولات کشاورزی یا مایحتاجی که بر اثر گذشت زمان فاسد شده و از بین می­روند راهی جر انتقال از طریق خطوط هوایی ندارند.

این نوع حمل و نقل شامل اجاره کردن هواپیما، استفاده از خدمات زمینی فرودگاه ها،و…که منجر به رسیدن محموله در کمترین زمان به مقصد خواهد شد.

 

خواندن مطلب درمورد ترانزیت خارجی : تزانزیت خارجی

حمل و نقل بین المللی خرده بار

خرده بار کالایی است که به علت وزن یا حجم پایین، حمل کردن آن در یک کانتینر مقرون به صرفه نباشد و به صورت خرده بار حمل می­شود. حمل و نقل خرده بار در حوزه حمل و نقل بین المللی بسیار رایج بوده و زیاد انجام می­شود.

در این روش از حمل و نقل به علت پایین بودن حجم و وزن کالا، بار بصورت مشترک با کالای دیگران در یک کانتینر حمل می­شود. این کار باعث می­شود که هزینه حمل کالا کاهش یابد. اما معمولا زمان حمل خرده بار به نسبت کالاهایی با حجم بالا بیشتر است. به این عمل در اصطلاح « گروپاژ» گفته می­شود.

در این روش از حمل و نقل به علت پایین بودن حجم و وزن کالا، بار بصورت مشترک با کالای دیگران در یک کانتینر حمل می­شود. این کار باعث می­شود که هزینه حمل کالا کاهش یابد. اما معمولا زمان حمل خرده بار به نسبت کالاهایی با حجم بالا بیشتر است. به این عمل در اصطلاح « گروپاژ» گفته می­شود.

به همین جهت خرده باری که نیاز به داشتن استاندارد اجباری ندارد تا زمانی که کالای همراه آن که در یک کانتینر حمل شده اند، مجوزترخیص خود را اخذ ننماید باید در انبار گمرک مانده و همراه با بار همراه خود ترخیص شود.

قوانین حمل و نقل بین المللی

در تجارت بین الملل ، واردات و صادرات محصولات و کالا های مختلف به اقصی نقاط جهان نیاز به یک سیستم متمرکز با قوانین و مقررات خاص خود دارد که در عرصه جهانی تصویب شده باشند.همانطور که می­دانید حمل بین المللی بار به معنای حمل و نقل یک کالا از یک کشور به کشور دیگراست.

این حمل و نقل ها با توسل به قرارداد ها و مقرراتی انجام می­گیرد که در صورت عدم وجود آنها امکان انجام این همه فرایند پیچیده وجود نداشت. در قرارداد های حمل و انتقال بین المللی موارد زیادی ذکر شده است که با اهمیت ترین آنها چگونگی حمل کالاست.

در زیر به برخی از شروط قرارداد حمل بار بین المللی کالا اشاره میکنیم:

  • مشخصات کالای قابل حمل باید ذکر شود
  • هر دو طرف قرارداد باید مشخصات خود را ثبت کنند
  • ثبت تعهدات صاحب بار و حمل کننده آن
  • مشخص نمودن زمانبندی حمل کالا تا مقصد
  • مشخص کردن مسیر مورد نظر برای حمل کالا
  • مشخص نمودن چگونگی پرداخت هزینه های حمل و نقل
  • تعیین کردن نوع بیمه حمل و نقل کالا و هزینه ای که باید برای آن پرداخت شود
  • ضمانت و تعیین زمان انجام قرارداد

موقعیت مکانی شرکت الیت آریا

معتبرترین شرکت حمل و نقل بین المللی

یکی از با اهمیت ترین موضوعاتی که در تجارت بین المللی و حوزه صادرات و واردات کالا با آن روبروئیم حمل و نقل بین المللی کالا و حمل و نقل داخلی آن بعد از ترخیص بار از گمرک می باشد که اغلب ترخیص کاران گمرک و صاحبین کالا به دلیل اینه آشنایی کافی با شرکت های معتبر حمل بار ندارند دچار ضرر و زیان های زیادی می شوند.

شرکت الیت آریا جم یکی از معتبر ترین و قدیمی ترین شرکت های حمل و انتقال بین المللی در سرتاسر کشور است که بصورت مستمر مشغول به فعالیت و نقل و انتقال کالا های تجار و بازرگانان از خارج مرزهای کشور به داخل است.

این شرکت به دلیل پشتوانه قدرتمند در حوزه باربری بین المللی و برخورداری از تعداد زیادی نیروی متخصص این ضمانت را به صاحبین کالا میدهد که محموله آنها در کوتاه ترین زمان و بدون به خطر افتادن آن از هر نقطه ای از دنیا به داخل کشور منتقل کرده و فرایند ترخیص کالا را تا درب انبار و تحویل کالا به صاحب آن بطور کامل انجام خواهد داد.

شرکت الیت آریا جم سالیان متمادی است که همراهی مطمئن و قابل اعتماد برای تاجرین و صاحبان کالا بوده و خواهد بود.

نکات پایانی و جمع بندی

یر این نوشتار تلاش کردیم تا نگاهی دقیق به حوزه حمل و نقل بین المللی کالا (international shipping)بیندازیم و دیدیم که باربری بین المللی چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارد و بهترین و مطئن ترین روش های حمل بار بین المللی را یاد گرفتیم.

اگر قصد ورود به این حوزه را دارید یا اینکه به عنوان یک بازرگان قصد تجارت با کشور های دیگر را دارید بسیار مهم است که با مفاهیم پایه ای این حوزه مثل زمان بندی حمل و نقل کالا، نوع کالا، حجم و میزان آن ، و میزان بودجه خود آشنا شوید.باید بدانید که هر کدام از روش های حمل و نقل کالا برای نوع خاصی از کالا مناسب است، برای مثال استفاده از روش حمل و نقل هوایی برای کالاهایی که زمانبندی در آنها نقش مهمی دارد مناسبت ترین روش است.

سوالات متداول حمل و نقل بین المللی

در یک معنای کلی می­توان انتقال دادن مسافر و یا کالا از کشوری به کشور دیگر نام نهاد.

زمینی ، جاده ای ، ریلی (راه آهن) ، دریایی ، هوایی.

خرده بار کالایی است که به علت وزن یا حجم پایین، حمل کردن آن در یک کانتینر مقرون به صرفه نباشد و به صورت خرده بار حمل می­شود. حمل و نقل خرده بار در حوزه جابجای کالا بصورت بین المللی بسیار رایج بوده و زیاد انجام می­شود.

شرکت بین المللی الیت آریا جم با داشتن کادری مجرب از کارشناسان زبده آماده ارائه بهترین خدمات می باشد. شماره تماس: 02158741