حمل و نقل هوایی

به سایت شرکت الیت آریا جم ارائه دهنده خدمات بین المللی حمل و نقل خوش آمدید.جهت کسب اطلاعات در مورد حمل و نقل هوایی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

حمل و نقل هوایی چیست

حمل و نقل هوایی به معنای جابجایی مسافر یا کالا از طریق مسیر های هوایی در داخل یا خارج از مرز های یک کشور است.

در حوزه حمل هوایی بار،کالا یا همان«کارگو»( حمل و نقل کالاهای تجاری) مبادلات با هواپیماهای مخصوصی چون ، ابر هواپیماهای باری بلوگا یا آنتونف225 انجام می­شود.

برای اینکه بتوانیم حوزه حمل و نقل هوایی کالا و تفاوت آن با حمل و نقل مسافری را بهتر درک کنیم باید انواع حمل و نقل هوایی را بشناسیم.

از انواع خدمات شرکت الیت اریا می توان به حمل هوایی و…اشاره کرد.

انواع باربری هوایی

در ترانزیت هوایی 3 عامل مهمِ حجم کالا،قیمت کالا و زمان تحویل کالا، تعیین کننده نوع آن هستند. برای انتخاب بهترین روشی که با نیاز ما همخوانی داشته باشد، بایستی از خصوصیات این روش ها مطلع بود.

موقعیت مکانی شرکت الیت آریا

پرواز چارتر: پرواز چارتر تعلق گرفتن دربست همه صندلی های یک هواپیما به یک شرکت هواپیمایی است.

برای مثال اگر آژانس هواپیمایی، پرواز ایران- استانبول را برای خود بطور کامل کرایه کند به آن چارتر ایران-استانبول گفته می شود.

در این شیوه از حمل نقل عموما مسیر های کوتاه را برای رفت و آمد انتخاب می کنند.

پراز سیستمی که مخصوص مسافر است: عمده ترین تفاوت پرواز چارتر با پرواز سیستمی در قیمت بلیط، پروگرام زمانی و شرط سنی می باشد.

به این معنا که در پرواز سیستمی هزینه و پروگرام پرواز طی یک ماه مشخص است و مسافران می توانند هر گاه که خواستند آن را تغییر دهند.

در پرواز سیستمی شما می توانید زمان پرواز خود را تغییر دهید اما در چارتر این امکان وجود ندارد.

پرواز بازرگانی: پرواز بازرگانی تنها مخصوص حمل بار و کالاست. در این روش از پرواز 2 نوع نقل و انتقال بار وجود دارد:

  • کارگو: مخصوص حمل بار و یا کالای تجاری است که معولا بازرگانان در انتخاب روش انتقال هوایی از این شیوه استفاده می کنند.
  • فریت: این روش مخصوص حمل و نقل بار مسافران است . در اینجا خبری از نقل و انتقال کالاهای تجاری نیست، پس وقتی ما از پرواز فریت صحبت می کنیم منظورمان همان نقل و انتقال اساسیه و وسایل مسافرین به مقصد است.

خواندن مطلب درمورد ترخیص کالا از گمرک : ترخیص کالا از گمرک

حمل و نقل هوایی بار

بطور کل 2 روش عمده از باربری هوایی کالا وجود دارد که در زیر به هر یک از آنها می پردازیم:

کارگو: این شکل از باربری هوایی مربوط می شود به حمل کالاهای تجاری.در واقع در حوزه حمل و نقل هوایی به جابجایی کالاهایی که ماهیت تجاری دارند کارگو گفته می شود.

غالب محموله های تجاری که از این روش به مقصد فرستاده می شوند کالاهایی هستند که می بایست به سرعت به مقصد برسند چرا که طولانی شدن زمان جابجایی منجر به فاسد شدن و ازبین رفتن محموله می شود.محصولات کشاورزی و محموله های غذایی در زمره این نوع بارها هستند.

فریت بار: اشخاصی که می خواهند زمانی طولانی را به کشور دیگر سفر کنند می توانند لوازم مورد نیاز خود را از طریق شرکت های فریت بار و روش حمل بار هوایی به مقصد ارسال کنند. در این روش از حمل و نقل بارها دیگر جنبه تجاری نداشته و نوعی بار خصوصی به حساب می آیند.

مدارک مورد نیاز برای ارسال هوایی بار

مدارکی که برای ارسال بار بصورت مسافری نیاز است از قرار زیر می باشد:

  1. کپی از پاسپورت گیرنده و فرستنده
  2. آدرس دقیق گیرنده و فرستنده(همراه با ثبت کد پستی)
  3. یک کپی از کارت شناسایی گیرنده و فرستنده
  4. چک لیست بسته بندی کالاها که بطور دقیق و سانتیمتری ابعاد آنها ذکر شده باشد
 

مدارک مورد نیار برای ارسال محمولات تجاری علاوه بر موارد بالا:

  1. ارائه کارت بازرگانی
  2. قبض انبار
  3. گواهی بهداشت
  4. گواهی استاندارد و…

مزایا و معایب حمل هوایی

حمل و نقل هوایی بار مثل هر روش دیگر از حمل و نقل دارای معایب و مزایای خاص خود می باشد.در اینجا سعی می­کنیم به برخی از مهمترین مزایا و معایب حمل و نقل از طریق مسیر های هوایی اشاره کنیم:

مزایای حمل و نقل هوایی

  • اولین مزیت حمل و نقل هوایی سرعت جابجایی محمولات است. این روش به نسبت روش حمل و نقل زمینی و دریایی از سرعت بسیار بالایی برخوردار است و همانطور که گفته شد اکثر محمولاتی که نیاز به نقل و انتقال سریع دارند را از این طریق به مقصد می فرستند.
  • باربری هوایی یکی از ایمن ترین روش های حمل و نقل است و کمتر امکان آسیب رسیدن به کالای شما وجود دارد. • حمل و نقل هوایی شامل خدماتی کارآمد ، راحت و سریع می باشد
  • فقدان هزینه های زیر ساختی در مسیر هوایی هزینه های نقل و انتقال را بسیار کاهش داده و آن را به روشی ارزان و مطمئن تبدیل میکند.
  • این روش از حمل و نقل بسیار انعطاف پذیر و فاقد موانع فیزیکی راه های دریایی و زمینی می باشد. در نقل و انتقال هوایی به راحتی می توان از مسیر چند کشور عبور کرد بدون اینکه نیاز به توقف برای انجام عملیات گمرکی وجود داشته باشد.

معایب حمل و نقل هوایی

  • حمل و نقل و هوایی در قیاس با روش های دیگر بسیار گرانتر و پر هزینه تر است.
  • شاید بتوان گفت که این روش حمل و نقل در قیاس با سایر روش ها بسیار خطرناک تر است چرا که کوچکترین حادثه ممکن است باعث سقوط و انفجار هواپیما شود.
  • با وجود اینکه امروزه هواپیماهای باری غول پیکری جهت نقل و انتقال کالا ساخته شده اما هنوز به نسبت روش های دیگر( بخصوص روش دریایی) از ظرفیت محدود تری برخوردار است و بخصوص برای بارهای ارزان قیمت اصلا مناسب نیست.

مشتریان حمل و نقل هوایی چه کسانی هستند؟

اکثر مشتری های حمل و نقل هوایی، تجاری هستند که به واردات و صادرات کالاهایی با وزن و حجم کم می پردازند و یا بازرگانانی که نیاز دارند کالاهایشان در کمترین مدت زمانی به مقصد برسد.در زیر به برخی از این وارد کنندگان می پردازیم:

  • وارد کنندگان قطعات سخت افزاری کامپیوتر، لپ تاپ و لوازم جانبی مرتبط با آن
  • وارد کنندگان گوشی موبایل و قطعات سخت افزاری موبایل
  • وارد کنندگان لوازم پزشکی،مواد دارویی که نیاز به حمل سریع آنها وجود دارد.
  • اغلب وارد کنندگان قطعات خودروی خارجی و لوکس
  • وارد کنندگان انواع مموری هاو قطعات سخت افزاری حافظه مثل، فلش، هارد اکسترنال و…
  • اکثر وارد کنندگان لوازم اولیه پتروشیمی که قرارداد انتقال کالا در زمان مشخص را بصورت پروژه ای با سفارش دهنده کالا دارند.
  • وارد کنندگان مواد غذایی و کالاهای فاسد شدنی

شرکت حمل و نقل هوایی الیت آریا جم

اکثر افردای که قصد واردات به طریقه حمل و نقل هوایی(air transport) را دارند همواره به دنبال دریافت خدماتی متفاوت در زمبنه جابه جایی و انتقال هوایی کالا می گردند.

شرکت حمل و نقل بین المللی هوایی الیت آریا جم با داشتن سابقه ای درخشان در امر نقل و انتقال کالا هوایی (چه داخلی و چه خارجی) همواره به دنبال ارائه خدماتی متمایز از سایر شرکت های باربری به مشتریان خود بوده است.

این شرکت با برخورداری از یک تیم باتجربه و متخصص در حوزه ترانزیت بازرگانی،مفتخر است تا با بهترین خدمات و کمترین قیمت، کالاهای شما را با ضریب اطمینان بالا و با زمان بندی دقیق به مقصد مورد نظر برساند.

نکات پایانی و جمع بندی

عرصه حمل و نقل هوایی نقش عمده ای در تجارت کشور ها دارد، به نحوی که همچون یکی از شاخصه های رشد اقتصادی کشورها در نظر گرفته می شود.

رشد و توسعه حمل ونقل هوایی همراه با ترقی خدمات اجتماعی و فرهنگی ،رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی،بالا رفتن آمار اشتغال و پیشرفت حوزه گردشگری گره خورده است.

پیشرفت حوزه ترابری هوایی به عوامل چندی مثل: عوامل اقتصادی، عوامل طبیعی و عوامل اجتماعی وابسته است و تصمیمات سیاسی ، حقوقی و قوانین مقررات عمومی در آن نقش اثر گذاری دارند.از همین روست که بازبینی در قوانین و کنار گذاشتن بسیاری از مقررات دست و پا گیر همواره یکی از مهمترین عوامل گسترش فعالیت شرکت های هواپیمایی و توسعه ترابری و ارسال هوایی، بوده است.

اکنون دیگر با اطمینان می توان گفت که رشد تکنولوژی هواپیمایی و توسعه این صنعت نقش بسزایی در برنامه ریزی های زیر ساختی هر کشور داردو گسترش این حوزه منجر به رشد اقتصادی و توسعه پایدار خواهد شد.

سوالات متداول حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی به معنای جابجایی مسافر یا کالا از طریق مسیر های هوایی در داخل یا خارج از مرز های یک کشور است.

در ترانزیت هوایی 3 عامل مهمِ حجم کالا،قیمت کالا و زمان تحویل کالا، تعیین کننده نوع آن هستند.انواع پرواز ها عبارتند از: پرواز چارتر ، پراز سیستمی ،پرواز بازرگانی.

  • کپی از پاسپورت گیرنده و فرستنده
  • آدرس دقیق گیرنده و فرستنده(همراه با ثبت کد پستی)
  • یک کپی از کارت شناسایی گیرنده و فرستنده
  • چک لیست بسته بندی کالاها که بطور دقیق و سانتیمتری ابعاد آنها ذکر شده باشد

اکثر مشتری های حمل و نقل هوایی، تجاری هستند که به واردات و صادرات کالاهایی با وزن و حجم کم می پردازند و یا بازرگانانی که نیاز دارند کالاهایشان در کمترین مدت زمانی به مقصد برسد.