حمل و نقل زمینی

به سایت شرکت الیت آریا جم ارائه دهنده خدمات بین المللی حمل و نقل خوش آمدید.جهت کسب اطلاعات در مورد حمل و نقل زمینی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

حمل و نقل زمینی چیست

حمل و نقل زمینی محمولات و کالا های تجاری از قدیمی ترین روش های حمل و نقل است که از نظر سرعت جابجایی و هزینه حمل به نسبت سایر روش های حمل و نقل مناسبت تر است. در شیوه حمل و نقل زمینی به طور میانگین 3 تا 10 روز زمان لازم است تا بار به مقصد برسد.

امروزه در سراسر جهان  بسیاری از کالاها و محموله های تجاری از این طریق جابجا می­شوند.بطور کل دو شیوه اصلی در حمل و نقل زمینی وجود دارد:

  • حمل و نقل ریلی
  • حمل و نقل جاده­ای
در هر کدام از روشهای حمل و نقل زمینی به مانند شیوه های دیگر حمل و نقل بارنامه صادر می­شود که حاوی موارد زیر می باشد :

  • نشانی و مشخصات ارسال کننده بار
  • نشانی و مشخصات سفارش دهنده بار
  • نقطه مبدا ارسال محموله
  • اندازه و وزن محموله
  • نوع کالای ارسالی
  • نرخ کرایه حمل و نقل محموله
  • 3 نسخه از بارنامه که نسخه اول دست فرستنده نسخه دوم دست گیرنده و نسخه سوم در دست متصدی حمل و نقل خواهد بود.
از انواع خدمات شرکت الیت اریا می توان به حمل و نقل هوایی و…اشاره کرد.

حمل و نقل زمینی از چه طریقی انجام میشود

در بسیاری از کشور ها حمل و نقل زمینی از مقبولیت بیشتری برخوردار است. شیوه های دیگر حمل و نقل که شامل حمل و نقل دریایی و هوایی می­شود که به دلیل هزینه های زیاد از محبوبیت کمتری نسبت به شیوه حمل و نقل زمینی برخورداراند.

همانطور که گفته شد کهن ترین روش برای حمل بار و محمولات تجاری به خارج از مرزهای یک کشور ، روش زمینی میباشد. در این روش حمل بار از مسیر های جاده ای و ریلی انجام می­گیرد.

در روش حمل بار به شیوه جاده ای، محموله­ ها بوسیله ماشین های باری، کامیون ها، تریلی ها و… از نقطه مبدا به مقصد منتقل می­شوند. در این روش همانطور که گفته شد مانند سایر روش ها «بارنامه» صادر می­شود.

در روش حمل و نقل ریلی نیز  محموله ها از طریق خطوط راه آهن به سمت مقصد روانه می شوند، اما باید به خاطر داشت که به دلیل عدم کسترده گی خطوط ریلی در برخی از کشورها( مانند کشور خودمان) این شیوه از حمل و نقل چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

به هر حال باید یادآور شد که اگر مسیر مبدا به مقصد شما بیش از 2000 کیلومتر باشد و زمان فاکتور مهمی در جابجایی کالای شما نباشد ، استفاده از حمل و نقل ریلی گذینه بسیار مناسبی است.

در انتخاب گذینه حمل و نقل زمینی نیاز به وجود زیر ساخت هایی است که این نوع از حمل و نقل را ممکن می­کند.

  1. وجود شبکه های بزرگراهی و جاده های محلی
  2. دسترسی به شبکه های ریلی در همه نقاط
  3. وجود زیر ساخت ها و لوازم مورد نیاز در راه سازی
  4. ایمنی جاده ها و استاندارد لازم در راه سازی

انواع حمل و نقل زمینی

استفاده از شیوه حمل و نقل زمینی به عوامل متعددی وابسته است که در زمان برنامه ریزی جهت ترانزیت کالا باید آنها را در نظر گرفت. در یک نگاه کلی می­توان انواع حمل و نقل زمینی را در سه روش کلی خلاصه کرد.

۱- حمل و نقل جاده ای: حمل نقل جاده ای عموما با استفاده از وسایل نقلیه ای چون کامیون، تریلی،و برای مسافران اتوبوس می باشد.
حمل و نقل کالا از طریق راه های آسفالت صورت می­گیرد که بوسیله نقاط شهری یا روستایی به یکدیگر متصل شده اند.

مزیت های استفاده از راه های جادهای شامل انعطاف پذیری در انتخاب مسیر، سریع و ارزان بودن آن است و بسیاری از افراد این شیوه حمل و نقل را به دلیل سرعت بالا در نقل و انتقال و همچنین ارزان بودن نسبت به سایر روش ها انتخاب می­کنند.

۲- حمل و نقل ریلی( راه آهن): همانطور که در مباحث پیشین گفته شد، استفاده از روش حمل و نقل ریلی چندان مرسوم نیست و انتخاب آن وابسته این است که مسیر های مشخصی برای راه آهن ترسیم شده باشد.

اما در مواقعی که این امکان وجود داشته باشد، استفاده از راه آهن جهت حمل و نقل مسافر یا کالا بسیار مناسبت تر از راه های جاده ای است.

به دلیل اینکه واگن های قطار امکان حمل بار های سنگین تر از مثلا یک تریلی را دارند و زمانی که مسیر هموار باشد سرعت انتقال نیز بالاتر است. از مزایای دیگر حمل و نقل ریلی ارائه خدمات قابل اعتماد و گسترده به صاحبین بار می باشد.

۳- حمل و نقل زمینی- آبی: از این روش برای انتقال مقادیر زیادی بار و یا تعداد زیاد مسافر استفاده میشود. جابجایی کالا و یا مسافران از وسایل حمل و نقل دریایی به وسایل زمینی گاها موجب خساراتی می­شود اما این روش یک شیوه بسیار موثر در نقل و انتقال کلا از نقاطی است که اماکن نقل و انتقال یک طرفه وجود ندارد.

حمل و نقل زمینی داخلی

استفاده از واژه حمل و نقل داخلی شامل خدمات شرکت ها و ارگان های بسیاری می­شود.حمل و نقل کالای تجاری یا شخصی از یک نقطه داخل کشور به نقطه­ای دیگر در همان کشور را حمل و نقل داخلی می­نامند.

حمل و نقل جاده ای از بهینه ترین و پرکاربرد ترین روش های لجستیک در تجارت داخلی به حساب می ­آید.از مهمترین خدماتی که شرکت های حمل و نقل به صاحبین کالا ارائه می دهند صدور بارنامه برای کامیون ها و تریلر ها است.

بطور کل حمل و نقل داخلی را می­توان ذیل چند عنوان طبقه بندی کرد:

۱- حمل و نقل جاده ای درون شهری

۲- حمل و نقل جاده ای برون شهری یا بین شهری

۳- حمل و نقل ریلی

۴- حمل و نقل دریایی

۵- حمل و نقل هوایی

موقعیت مکانی شرکت الیت آریا

مزایا و معایب حمل و نقل زمینی

از آنجایی که هزینه حمل و نقل در روش های دریایی و هوایی بسیار بالاست، اکثر صاحبین کالا در اولین انتخاب، روش حمل و نقل زمینی را انتخاب می­کنند، بعلاوه،هزینه پایین حمل و نقل زمینی، این روش رابسیار مقرون بصرفه کرده است.یکی دیگر مزایا حمل و نقل زمینی امکان تحویل درب به درب کالاست ، بدین معنا که بار خود را از انبار مبدا دریافت کرده و به انبار مقصد تحویل داده و تخلیه می کنید.

دیگر مزیت روش حمل و نقل زمینی این است که دیگر نیازی به وجود جرثقیل جهت تخلیه کالا نیست و در روش حمل زمینی مسائلی مانند خطر طوفان برای کالاهایی که بصورت زمینی حمل می­شوند وجود ندارد.

در کنار مزایایی که حمل و نقل زمینی دارد می­توان معایبی را نیز برای آن برشمرد. یکی از معایب حمل و نقل زمینی به سرعت نقل و انتقال مربوط است.

با توجه به وضعیت نامناسب برخی از جاده ها و خطراتی که در راه ها وجود دارد، حمل و نقل جاده­ای و حتی ریلی،رسیدن کالا به مقصد زمان طولانی تری می­برد. علاوه بر آن ممکن است که به دلیل اتفاقات و صوانح بار شما دچار خسارت شده و حتی از بین برود.

خواندن مطلب درمورد ترخیص کالا از گمرک : ترخیص کالا از گمرک

چه کالاهایی با حمل و نقل زمینی وارد ایران می‌شوند؟

واردات کالا از مرز های زمینی از کشور هایی چون اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، ترکیه،بلغارستان، سوئیس، دانمارک و…انجام می گیرد. این کالاها شامل موارد ریر میشود:

• ترنسمیترهای فشار و هوا و سیستم‌های آنالیزور هوا

• سولوشن و پمپ‌های وکیوم

• سیستم‌های کنترل دبی سیالات و کالاهای ابزار دقیق مانند لول گیج، فلومتر.

• شیرهای صنعتی، مانند بال ولو، گلوب ولو و سایر تجهیزات

• سیلندر پیستونی، کمپرسورهای اسکرو، کمپرسورهای فشار

  سانتریفیوژهای پزشکی و وسایل اتاق عمل

  لوازم آشپزخانه، مانند فر صنعتی و تجهیزات شیرینی‌پزی

• تجهیزات پزشکی، مانند سیمان‌های ارتوپدی و ایمپلنت

• پرشر سوئیچ‌های فشار بالا و پایین

شرکت حمل و نقل زمینی الیت آریا جم

گروه شرکت های حمل و نقل زمینی (Ground transportation)الیت آریا جم در جهت تکمیل نمودن مراحل حمل بار و با بهره گیری از شرکت های زیر مجموعه خود تحت همین نام،اقدام به بارگیری کالاهای ارسالی به تمام نقاط داخلی و بین المللی می نماید.

این شرکت با فعال کردن ناوگان یکپارچه خود فرایند نقل و انتقال کالا را برای صاحبین محترم کالا آسان کرده است. صاحبین کالا می توانند در کمال آرامش کالا های خود به این مجموعه بسپارند، مجموعه الیت آریا جم نیز با رعایت نمودن کامل مقررات و قوانین و بیمه باربری و کالا بواسطه رانندگان با تجربه و امین خود کالای شما را در هر نقطه ای از کشور یا جهان ، در کمترین زمان و نازل ترین هزینه به شما تحویل خواهد داد.

نکات پایانی و جمع بندی

در دنیای امروز صنعت حمل و نقل از مهمترین بخش های اقتصاد ملی هر کشوری به حساب می­ آید.این صنعت به دلیل داشتن نقش بنیادی و زیر ساختی در اقتصاد ملی تاثیر تعیین کننده ای بر روند رشد اقتصادی آن کشور می­گذارد.

رابطه حمل و نقل با بخش های اقتصادی و اجتماعی منجر به تبدیل شدن این فعالیت به مهمترین ارکان اقتصادی، تجاری و اجتماعی شده است. از جمله روش های ترکیبی و روزآمد حمل و نقل می توان به :راه آهن-هوایی-راه آهن ، خشکی –دریا-خشکی، راه آهن- جاده – راه آهن و… اشاره کرد.

سوالات متداول حمل و نقل زمینی

حمل و نقل زمینی محمولات و کالا های تجاری از قدیمی ترین روش های حمل و نقل است که از نظر سرعت جابجایی و هزینه حمل به نسبت سایر روش های حمل و نقل مناسبت تر است.

کهن ترین روش برای حمل بار و محمولات تجاری به خارج از مرزهای یک کشور ، روش زمینی میباشد. در این روش حمل بار از مسیر های جاده ای و ریلی انجام می­گیرد.

حمل و نقل جاده ای

حمل و نقل ریلی (راه آهن)

حمل و نقل زمینی-آبی

شرکت الیت آریا جم یکی از معتبر ترین شرکت های حمل و نقل می باشد جهت برقراری ارتباط با این شرکت می توانید با شماره  02158741 تماس برقرار نمایید.