ترخیص کالا از گمرک

به سایت شرکت الیت آریا جم ارائه دهنده خدمات ترخیص از گمرک خوش آمدید.جهت کسب اطلاعات در مورد ترخیص کالا از گمرک تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

نحوه ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک جهت تحویل کالا ها به گمرک و مراحل آزاد سازی کالا برای صادر کتنده و وارد کننده انجام میگیرد. وقتی ترخیص کالا همراه با رویه های قانونی انجام می شود کالا جنبه قانونی پیدا کرده و از حالت قاچاق خارج می شود.

از انواع خدمات شرکت الیت آریا جم می توان به حمل و نقل بین المللی،حمل هوایی و … می باشد.

مراحل خروج کالا از گمرک

برای خروج کالا از گمرک مراحل زیر می‌بایستی انجام شود:

• تکمیل کردن اسناد و مدارک

• وارد کردن اطلاعات بوسیله سیستم EPL

پرینت گرفتن از اظهار نامه

• طی کردن مسیر سبز که حساب صندوقی است

• طی کردن مسیر زرد که جهت بررسی اسناد و مدارک بوسیله کارشناس انجام می پذیرد و در نهایت مجوز های لازم اخذ می شود.

• طی کردن مسیر قرمز که بررسی و ارزیابی مجوز ها و بررسی اسناد و مدارک توسط کارشناس می باشد

• ارزیابی کردن محموله

• دریافت مجوز های لازم

• انبار داری

• درب خروج

• و در نهایت خروج کالا از انبار گمرک

ترخیص کار گمرک کیست و چه وظایفی دارد؟

به طور کلی ترخیص کار گمرک به فردی گفته می شود که امور مربوط به ترخیص کالا را به نمایندگی از افرادی که در زمینه صادرات و واردات فعالیت دارند، انجام می دهد. برخی افراد به اشتباه ترخیص کار گمرک را به عنوان حق العمل کار می شناسند. اما بهتر است بدانید که ترخیص کار گمرک فردی است که به نمایندگی از یک شرکت تجاری یا یک فرد و با نام و مشخصات او امور مربوط به ترخیص را انجام می دهد، این درحالی است که حق العمل کار با نیابت از یک شرکت یا فرد و با نام خود کالاهای مورد نظر را ترخیص می کند.

به هر حال ترخیص کار گمرک فردی است که به تمامی قوانین و مقرارت گمرکی کشورهای مختلف اشراف داشته و با دانش و آگاهی کامل امور ترخیص کالا را انجام می دهد. ترخیص کار گمرک بدون وقفه و در زمان تعیین شده کالا را ترخیص کرده و شرکت های تجاری به راحتی می توانند به او اعتماد کنند. اما به طور کلی ترخیص کار گمرک زمان و هزینه های مربوط به ترخیص کالا را کاهش داده و مجوزهای لازم برای ورود کالا را اخد می کند.

معمولا ترخیص کار گمرک قبل از ورود کالا به مرزهای کشور تمامی هماهنگی های لازم برای وارد شدن آن ها را انجام داده و سعی دارند که ترخیص کالا بدون مشکل انجام شود. از وظایف مهمی که قبل از ورود کالا یک ترخیص کار گمرک باید انجام دهد می توان به اخذ مجوز مربوط به ثبت سفارش واردات محصول اشاره کرد. در قوانین مربوط به واردات کالا به وضوح قید شده که ورود کالاها بدون داشتن این مجوز امکان پذیر نخواهد بود.

از دیگر وظایف یک ترخیص کار گمرک خوب ارائه مشاوره به صاحب کالا است، یک ترخیص کار گمرک باید امور مربوط به ترخیص کالاهای مختلف را برای صاحب کالا شرح دهد. لازم به ذکر است که برای ترخیص هر کالایی مجوز خاصی مورد نیاز می باشد. به طور کلی مجوز با توجه به نوع کالا و از طرف سازمان های مختلف صادر می شود، برای مثال برخی از کالاها نیازمند مجوزهایی از سوی دانشگاه عمومی پزشکی کشور، سازمان انرژی اتمی، سازمان غذا و دارو، جهاد کشاورزی و … هستند. به هر حال اگر ترخیص کار گمرک به وظایف خود واقف بوده و از دانش کافی برخودار باشد، می تواند در سریع ترین زمان ممکن مجوز مورد نیاز را اخذ کند.

چگونه ترخیص کار گمرک شویم؟

به طور کلی یک فرد برای فعالیت به عنوان ترخیص کار گمرک باید از شرایط زیر برخوردار باشد:

  • فرد باید بیشتر از 25 سال سن داشته باشد.
  • برای مشغول به کار شدن در گمرک ایران فرد باید جزو اتباع ایرانی باشد.
  • داشتن هیچ گونه سوء سابقه برای وارد شدن به این حرفه قابل قبول نیست؛ به عبارتی فرد باید مدارکی مبنی بر عدم سوء سابقه قاچاق را ارائه کند.
  • فرد هیچ گونه سمت دولتی نداشته باشد
  • کسب نمره قبولی در تمامی آزمون های برگذار شده از طرف گمرک
  • دارا بودن کارت بازرگانی
 
چرا باید فرآیندهای مربوط به ترخیص کالا را به ترخیص کار گمرک بسپاریم؟
بهتر است بدانید یک فرد عادی بدون داشتن دانش کافی قادر به انجام امور مربوط به ترخیص کالا نیست؛ چرا که پروسه ترخیص کالا پیچیده بوده و نیازمند دانش و تجربه کافی است. در صورتی که یک فرد از دانش و تجربه کافی برخودار نباشد، مطمئنا در ترخیص کالاها با مشکل مواجه شده و صاحب کالا را با ضررهای زیادی روبه رو می کند. در واقع در صورتی که ترخیص کالاها به ترخیص کار کمرگ واگذار نشود مشکلات زیر به وجود خواهد آمد:

  • امکان بلوکه کالاها در گمرک وجود خواهد داشت، در پی بلوکه شدن کالا در گمرک سرمایه فرد صاحب کالا برای مدت زمان زیادی در دسترس نیست به علاوه هزینه های مربوط به نگهداری و انبار کالاها هم به دیگر هزینه ها اضافه می شود.
  • با بلوکه شدن کالاها در گمرک قیمت نهایی محصول هم افزایش می یابد؛ چراکه وارد کننده یا صاحب کالا هزینه های بیشتری برای عرضه این نوع کالا در بازار پرداخت کرده.
  • برخی از ضررهای صاحب کالا با افزایش قیمت جبران می شود، اما به طور کلی کالاهایی با قیمت بالا فروش آنچنانی در بازار نخواهند داشت.
  • اعتبار صاحب کالا در صورت بلوکه شدن کالاها نزد مشتریان به خطر می افتد؛ چرا که ممکن است نتواند در تایم مشخص شده کالا را به دست آن ها برساند.

مدت زمان ترخیص کالا از انبار گمرک

بر طبق ماده 24 قانون امور گمرکی مدت زمان نگهداری کالا در انبار های گمرک، 3 ماه پس از تاریخ تحویل کالا به انبار گمرک است.

البته اگر تقاضای کتبی از سوی وارد کننده به گمرک ارائه شده و علل موجه برای افزایش زمان نگهداری اقامه شود این تاریخ تا 2 ماه دیگر قابل تمدید می باشد.

اگر پس از گذشتن این زمان صاحب کلا یا شرکت ترانزیتی برای طی کردن تشریفات گمرکی و پرداخت وجوه و ترخیص کالا وارد عمل نشود کالا مشمول مقرراتی می گردد که به آن مقررات متروکه می گویند. همچنین باید افزود که زمان نگهداری مرسولات پستی تابع قوانتین و مقررات پست می باشد.

هزینه ترخیص بار از گمرک

هزینه ترخیص کالا از گمرک، کلیه هزینه هایی است که بابت بارگیری کالا، انبارداری،تعرفه های آزمایشگاه، هزینه باربری کالا ،تخلیه بار، و بدرقه کالا گرفته می شود.

این هزینه ها از صاحب کالا در زمان تحویل محموله و ترخیص کالا دریافت می شود. لازم به ذکر است که هزینه های گمرکی جدای از هزینه های مذکور و بصورت مجزا از حقوق ورودی وصول می شود. این حقوق ورودی که جهت ترخیص کالا دریافت می شود 5 درصد ارزش گمرکی کالا بعلاوه سود بازرگانی است که از سوی سازمان گمرکی کشور دریافت میگردد.

 

کارمزد خروج محموله از گمرک

هزینه ترخیص کالا از گمرک، کلیه هزینه هایی است که بابت بارگیری کالا، انبارداری،تعرفه های آزمایشگاه، هزینه باربری کالا ،تخلیه بار، و بدرقه کالا گرفته می شود.

این هزینه ها از صاحب کالا در زمان تحویل محموله و ترخیص کالا دریافت می شود. لازم به ذکر است که هزینه های گمرکی جدای از هزینه های مذکور و بصورت مجزا از حقوق ورودی وصول می شود. این حقوق ورودی که جهت ترخیص کالا دریافت می شود 5 درصد ارزش گمرکی کالا بعلاوه سود بازرگانی است که از سوی سازمان گمرکی کشور دریافت میگردد.

موقعیت مکانی شرکت الیت آریا

شرکت ترخیص کالا از گمرک

عملیات ترخیص کالا از گمرک یکی از مهمترین خدمات بازرگانی شرکت الیت آریا جم محسوب می شود. تیم حرفه ای این شرکت آماده است تا با بهره گیری از نیرو های متخصص خود که تجربه زیادی در امر ترخیص بار از انبار گمرک کشور را دارند، کالای شما را در کوتاه ترین زمان و بهترین نحو ترخیص نمایند.

تجار عزیز می توانند کلیه امور گمرکی و ترخیصی را بر عهده تیم با تجربه الیت آریا جم بسپارند و با خیال راحت پس اتمام مراحل ترخیص بار خود را بدون هیچ مشکلی تحویل بگیرند.

از جمله خدمات شرکت بازرگانی الیت آریا جم انجام مشاوره امور گمرکی و بازرگانی ،ثبت کردن سفارش انواع کالا های تجاری،تنطیم و تهیه مدارک و اسناد بازرگانی و بانکی، تعقیب دعاوی حقوقی گمرک و مشاوره دادن به صاحبین محترم کالا در زمینه حل اختلافات که میان گمرک و صاحبین محترم کالا بوجود آمده است، می باشد.

خواندن مطلب درمورد ترانزیت داخلی : تزانزیت داخلی

نکات پایانی و جمع بندی

از مهمترین و با اهمیت ترین مراحل برای هر شرکتی که در حوزه واردات و صادرات فعال است، مرحله ترخیص از گمرک می باشد،بیشتر صاحبین کالا و تجار به دلیل نداشتن دانش کافی از پورسه آزاد سازی کالا در گمرک از انجام دادن آن می ترسند.

اما حقیقت این است که این کار چندان که فکر می کنند ترسناک نیست. از یک دید کلی ترخیص کالا از گمرک به معنی انجام دادن کلیه اقداماتی است که صاحبین کالا برای آزاد کردن کالای خود از گمرک انجام می دهند.این اقدامات عموما توسط خود صاحبین کالا یا نماینده قانونی آنها انجام می شود. در طول این پروسه و مراحل ثبت سفارش و آزاد سازی کالا بایستی مدارک و اسناد لازم جهت بررسی و در نهایت ترخیص کالا از گمرک(goods release from Customs) به شکل دستی یا الکترونیکی آماده شده و ثبت گردد.

پس از آن هزینه های مربوط به ترخیص مثل : مالیات، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و … ارائه شود. عموما این فرایند به دلیل تخصصی بودن و پیچیده گی کار از سوی صاحبین کالا به دست فردی متخصص سپرده می شود که به آن «ترخیص کار» گفته میشود. اکثر شرکت های ترانزیت کالا و موسسه های حمل و نقل این فرایند را بطور کامل و جامع برای صاحبین کالا انجام میدهند. شرکت الیت آریا جم با داشتن کادری تخصصی از کارشناسان و ترخیص کاران مجرب کار ترخیص کامل بار تا تحویل آن به صاحب بار را در کوتاه ترین زمان انجام می دهند.

سوالات متداول ترخیص کالا از گمرک

خروج کالا از گمرک جهت تحویل کالا ها به گمرک و مراحل آزاد سازی کالا برای صادر کتنده و وارد کننده انجام میگیرد. وقتی ترخیص کالا همراه با رویه های قانونی انجام می شود کالا جنبه قانونی پیدا کرده و از حالت قاچاق خارج می شود.

بر طبق ماده 24 قانون امور گمرکی مدت زمان نگهداری کالا در انبار های گمرک، 3 ماه پس از تاریخ تحویل کالا به انبار گمرک است.

  • آماده سازی جهت ترخیص کالا
  • ثبت کردن اسناد و مدارک واردات و یا صادرات کالا به شکل دستی یا الکترونیکی
  • محاسبه کردن وجوهی که باید پرداخت شود مثل: حقوق گمرکی، سود بازرگانی،مالیات،تعرفه گمرکی و…

کارمزد هر کالایی با توجه به متغیر هایی چون جنس، حجم، نوع کالا و… قیمت گذاری های متفاوتی دارد که آگاهی از آن برای تجار و صاحبین کلا از اهمیت بالایی برخوردار است.